Transport to jedna z najprężniej rozwijających się branż, która odgrywa znacząca rolę w kształtowaniu się naszej gospodarki. Mowa tu nie tylko o transporcie drogowym — bardzo dynamicznym zmianom ulega również transport kolejowy oraz drogowy.
W jakim kierunku zmierzają? Na czym polega ich funkcjonowanie?
Transport drogowy
Polska, ze względu na swe korzystne położenie od wielu lat przoduje w dystrybucji produktów na terenie całej Europy. Transport drogowy na terenie UE został zdominowany przez polskie firmy spedycyjne. Przewoźnicy oferujące tego rodzaju usługi funkcjonują dzięki flocie pojazdów ciężarowych.
Transport międzynarodowy odbywa się głównie za pomocą autostrad oraz dróg szybkiego ruchu. Związane jest to również z koniecznością znakomitej znajomości przepisów celnych — zwłaszcza teraz w obliczu pandemii, kiedy przepisy te pojawiają się z dni na dzień.
Dystrybucja tymi kanałami wymaga także doskonałej organizacji, każdy błąd może bowiem wiele kosztować. Z tego też względu koordynowanie transportu odbywa się obecnie za pomocą systemów GPS.
Transport drogowy – wady i zalety
Firmy zajmujące się transportem drogowym nie narzekają na brak zainteresowania. Jest to bowiem najpopularniejsza w kraju forma dystrybucji dóbr i towarów. Do najważniejszych jej zalet zalicza się m.in. możliwość odebrania i przewiezienia ładunku do dowolnie wybranego przez klienta miejsca.
Jedynym istotnym ograniczeniem jest infrastruktura drogowa. Ładunek można bowiem dostarczyć wszędzie tam, gdzie znajduje się droga. Transport samochodowy stwarza również ogromne możliwości pod względem rodzaju przewożonych materiałów.
Tą drogą można przetransportować praktycznie wszystko – od artykułów żywnościowych, aż po paliwa, gaz ziemny itp. Jest to również usługa stosunkowo tania, niestety jednak nie jest ona pozbawiona wad. Do największych zalicza się bowiem jej szkodliwy wpływ na środowisko.
Transport kolejowy
Podobnie jak transport drogowy jest on zaliczany do form dystrybucji dóbr drogą lądową. W przeciwieństwie do niego odbywa się jednak za pomocą innego środka transportu – kolei lądowej.
W związku z tym jest to również metoda znacznie bardziej ograniczona. Przewoźnik zajmujący się transportem kolejowym ma również do dopełnienia wiele kwestii związanych z organizacją załadunku, rozładunku oraz wymaganą dokumentacją. Na niektórych trasach jest to jednak metoda niezwykle pomocna.
Mowa tu przede wszystkim o dalekosiężnym transporcie koleją, która w przeciwieństwie do transportu ciężarowego, nie jest tak ograniczona. Należy również wspomnieć, że często służą one w transporcie multimodalnym. Oznacza to, że usługa ta wymaga zaangażowania w realizację zamówienia 2 różnych środków transportu.
Transport kolejowy – wady i zalety
Ta forma transportu ma zarówno wiele plusów, jak i niestety minusów. Do niewątpliwych jej zalet należy m.in. możliwość przewiezienia dużej ilości towaru jednocześnie. Jest ona również znacznie mniej podatna na niesprzyjające kierowcom warunki na drogach.
Dużą zaletą jest również fakt, iż w wagonach kolejowych można bez problemu przewieźć ładunki wielkogabarytowe. Z drugiej jednak strony realizowanie usługi przewozowej tą drogą, tak czy siak wymaga zaangażowania transportu lądowego. Sieć kolejowa niestety nie jest tak dobrze rozwinięta.
Transport lotniczy
Jest to najmłodsza z możliwych form przewozu towarów, a do zrealizowania wymaga zaangażowania środków transportu lotniczego. Niewątpliwie jednak należy do najszybszych i najbezpieczniejszych metod. Pozwala przewoźnikom na realizowanie usług na bardzo wysokim poziomie.
Wymaga ona jednak od przewoźnika znakomitej znajomości przepisów oraz organizacji. Znakomicie sprawdza się w przypadku transportu interkontynentalnego. Znacznie rzadziej spotykany jest jednak w skali przewozów krajowych.
Transport lotniczy – wady i zalety
Do najbardziej charakterystycznych cech transportu lotniczego należą: prędkość oraz bezpieczeństwo. Niestety jednak metoda ta ma również pewne istotne ograniczenia. Najbardziej klientów przeraża cena takich usług.
Transport lotniczy generuje bowiem największa koszta ze wszystkich możliwych kanałów dystrybucji. Z drugiej jednak strony logistyka takiego przewozu jest często uważana za usługę typu premium.